Oldal kiválasztása

EGYHÁZ ÉS KÖZSZOLGÁLAT A MÉDIÁBAN

A MAGYAR KATOLIKUS ÚJSÁGÍRÓK SZÖVETSÉGE ÉS

A SZEGED-CSANÁDI EGYHÁZMEGYE

TANULMÁNYI NAPJA

Szeged, 2008. március 8.

előadóink ill. a szakmai eszmecserében résztveVŐK VOLTAk:

Arany-Tóth Attila ügyvezető, Vásárhelyi Televízió

Barlay Tamás, szerkesztőségvezető Vallási Műsorok Szerkesztősége, Duna TV

Besenyei Gábor ügyvezető, Rádió Szentes FM 106,1
Dusicza Ferenc szerkesztő, RTL Klub
Égető Gyula a Rádió 7 (97.6 és 107.0 MHZ) és a www.promenad.hu cég- és szerkesztőségvezetője
Fáy Zoltán publicista, Magyar Nemzet
Forró Lajos stúdióvezető, TiszaPart TV
Kardos István ügyvezető, Gyula TV
Klucsik Edit rovatvezető, Szegedi VTV
Korbely György projektvezető, www.beol.hu
Lang János szerkesztő, Magyar Rádió Szegedi Stúdiója (MR6)
Marton Árpád szerkesztő, Katolikus Rádió
Neumayer Katalin főszerkesztő, www.magyarkurir.hu
Niedzielsky Katalin főszerkesztő-helyettes, Békés Megyei Hírlap
Papp Ferenc alapító-főszerkesztő, Csongrád Megyei Hetilap

Szikora József elnök, MAKÚSZ

Szőnyi Szilárd felelős szerkesztő, Heti Válasz

 

Összefoglaló

Sikeresen zárult Szegeden a Magyar Katolikus Újságírók Szövetsége és a Szeged-Csanádi Egyházmegye közös tanulmányi napja március 8-án Szegeden. A rendezvényen a magyar nyomtatott és elektronikus sajtó képviselői előadások és kerekasztal-beszélgetések formájában folytattak párbeszédet, néha vitát a közszolgálatiságról, valamint az egyházi ill. vallási hírek szerepéről a mai magyar médiában.

Dr. Kiss-Rigó László a Szeged-Csanádi Egyházmegye püspöke, médiapüspök köszöntötte a jelenlévőket, majd Szikora József a MAKÚSZ elnöke tartott bevezetőt a közszolgálatiságról és arról, vajon lehetséges-e egyáltalán definiálni a közszolgálatiság kérdését.

Neumayer Katalin főszerkesztőasszony, a MAKÚSZ elnökségi tagja a Magyar Kurír weboldalát (www.magyarkurir.hu) mutatta be. Beszélt az oldal történetéről, jelenlegi működési és hírszerkesztési elveiről, valamint speciális helyzetéről a mai magyar médiapiacon.

A médiumtípusonkénti kerekasztal-beszélgetések során három szekció – internet és rádió, televízió, nyomtatott sajtó – követte egymást.

A kiinduló kérdések a következők voltak: Az egyes médiumok hírei között milyen, mekkora jelentősége van a vallási, egyházi híreknek, mennyire jelentősek vagy marginálisak? Ha azok, mi ennek az oka? Mennyiben következménye ez a közszolgálatiságnak, illetve mennyiben eredője ennek a médium arculata, meggyőződése? Mennyiben lehetséges felvállalni az egyházi hírek közlését (ha azt feltételezzük, hogy ezek rétegigényeket elégítenek ki), miközben a többi médiummal piaci pozíciójukért küzdenek?

A vita érdekességét az adta, hogy a résztvevők jellemzően más-más alapokon működő médiumokat képviseltek. Jelen voltak közműsorszolgáltató, helyi kereskedelmi, országos közszolgálati és kereskedelmi elektronikus médiumok képviselői; valamint helyi lapok és regionális hatókörű internetes portálok munkatársai. Egy asztalnál foglaltak helyet az országos- és az egyes városokban akár egyedüliként működő helyi rádiók, televíziók. Hasonlóképp jelen voltak a keresztény értékrendet tudatosan felvállaló médiumok vezetői is.

A mindvégig érdekfeszítő, sokszor rendkívül élénk diskurzus során élő, a mindennapi újságírói, műsorkészítői tevékenységből fakadó kérdéseket vitattak meg a szakértők.

Ezek közül néhány: Elegendő-e csupán a szerkesztő hírérzékenységére bízni, hogy egy vallási hír bekerüljön-e a hírműsorba, vagy szükséges helyi szinten szakértő bevonásával külön műsort szánni e témakörre?

Egy rádió műsorszerkezetében milyen arányban szólaljon meg zene ill. szöveges tartalom? Lehetséges-e megtalálni a megfelelő arányt? A helyi rádiók hallgatottsága számottevően miért magasabb a vidéki városokban, mint az országos rádióállomásoké? Milyen a kisebb egyházak megítélése a történelmi egyházakéhoz képest annak fényében, hogy mekkora műsoridőt tudunk rájuk szánni? Milyen stratégiai elvek alapján készülnek vallási műsorok egy országos kereskedelmi médiumban vagy egy helyi illetőségű televízióban? Van-e igény vallási témájú cikkekre esetleg rovatra, ill. tudják-e a lapok ezt olyan színvonalon kínálni, hogy legyen rájuk igény? Milyen felelőssége van a témaválasztás és a színvonal tekintetében egy helyi napi- vagy hetilapnak, aki majdnem kizárólagosságot élvez a helyi, megyei lappiacon?

A gyümölcsöző találkozó során nem csak hasznos információkkal hanem szakmai kapcsolatokkal is gazdagodtak a résztvevők.

Köszönjük Kiss-Rigó László médiapüspöknek a meghívást és a helyszín biztosítását, a Szeged-Csanádi Egyházmegye sajtóreferensének, Bartucz Katalinnak a szervezésben nyújtott segítséget.