Oldal kiválasztása

A Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) március 3-án a szakmai szervezetek által rendezett sajtótájékoztatón mutatta be a sajtópiac 2014-es eredményeit. Az MLE összesítése alapján 2014-ben a „net-net” (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) nyomtatott reklámpiac bevétele 34,637 milliárd forint volt. A tavalyi bevétel 3,3 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi 35,806 milliárdtól.

A sajtó összesített árbevétele, a lapterjesztésből származó 60,179 milliárd forinttal és a bevallásban szereplő online bevétellel együtt 2014-ben meghaladta a 100 milliárd forintot. Mindent figyelembe véve, az előrejelzések szerint a hazai lappiac 2007 óta tartó zsugorodása 2015-ben megállhat; beállhat egy új egyensúly, amely komplex hatások következménye. Ehhez azonban változatlanul az szükségeltetik, hogy a kiadók megfelelő válaszokat találjanak a létüket fenyegető kihívásokra – szögezi le a közlemény.

A TOP 5 szegmens részaránya a teljes bevételből 89%, ezen belül napilapok 35%, női lapok 19%, az önkormányzati és ingyenes lapok 16%, a gazdasági és közéleti magazinok 10%, B2B lapok 8,5 % arányt képviselnek.

„Immár második éve tart a lappiaci bevételek csökkenésének lelassulása, amely jó hír a print piac számára. A reklám- és terjesztési bevételek közösen egyértelműen mutatják a sajtópiac súlyát, a gazdaságban betöltött szerepét, ezt az adatot erősítik meg az olvasottság kutatás (NOK) számai is, eszerint a magyar lakosság 85,1%-a, 7 217 000 lapolvasó olvas nyomtatott terméket” – mondta el Kovács Tibor, a Magyar Lapkiadók Egyesületének elnöke a sajtótájékoztatón. Kovács hozzátette: az online kiadóvállalatok összesen 5,6 milliárd forint online hirdetési árbevételt realizáltak, amely 2,5 %-os növekedést jelent a tavalyi évhez képest.

„A reklámadónak köszönhetően azonban 2014-ben fokozódott a hazai írott sajtó sérülékenysége, és a globális szereplőkkel szembeni versenyhátránya (pl. Google, Facebook), amelyek továbbra is adómentesen tudják majd az országból kijuttatni a profitjukat. Ez gyakorlatilag behozhatatlan versenyhátrányt jelent a hazai médiaipar szereplői számára” – mondta el Kovács Tibor.

Forrás: emasa